ברית מילה או איבר מין שלם?

שלום וברוכים הבאים לאתר גונן על הילד.

אם את עומדת להיות אמא, אם אתה עומד להית אבא, ואם הריון ולידה זה נושא שהקדשתם לו זמן למידה, אני בטוח שתמצאו עניין במידע המובא באתר זה על ברית מילה. אם אתם הורים שנרתעים מברית מילה אך מרגישים שאין ברירה, אם הורות עבורכם זה לא משהו אוטומטי אלא משהו שכרוך בהכנה למידה ומחשבה ומוכנים לאתגר את תפיסותיכם לגבי נושא שהוא במידה רבה טאבו בחברה הישראלית, אני בטוח שהמידע יחדש לכם.

אני מבקש באמצעות המידע שאני מביא באתר לעורר אצלכם מודעות לשלושה נושאים עיקריים בסוגייה של ברית מילה: כאב, סיכון, נזק גופני. אני מקווה, שאצליח להראות לכם באמצעות שלושת נושאים אלו, הכאב, הסיכון והנזק הגופני שנגרם לתינוק, כי ברית מילה מהווה פגיעה בזכויות האדם.

הפגיעה שפוגעת ברית מילה באיבר המין של התינוק

העורלה איתה נולד התינוק מהווה חלק מהאנטומיה הטבעית של איבר המין והיא ממלאת תפקידים הגנתיים ומיניים.בשלב הינקות והילדות, העורלה מחוברת לפין ברקמה, כמו ציפורן ואצבע, ותפקידה לשמור על הפין, ובעיקר על העטרה, מלכלוך הנובע מהפרשות הצואה והשתן. אצל הגבר הבוגר תפקידה העיקרי של העורלה הוא בזמן יחסי מין. העורלה עשירה בסיבי עצב ובקצות עצבים הרגישים למגע מיני, היא מסככת בסיכוך טבעי את האיבר, ומעדנת את המגע בין האיבר לנרתיק.

עם כריתת העורלה הופכת העטרה מאיבר פנימי לח ומוגן לאיבר חיצוני יבש וחשוף, ועוברת תהליך התחספסות והתקשות הנקרא התקרנות. על פי נתונים שהתפרסמו בארץ ובעולם, בין 5 ל-10 אחוז מהילדים הנימולים סובלים בעקבות ההתקרנות מהיצרות של פתח השופכה. פתח השופכה, הנמצא בחיכוך מתמיד עם החיתול או התחתונים, הופך להיות צר והתופעה יוצרת בעיה במתן שתן. הטיפול בבעיה הוא בניתוח שבו מורחב פתח השופכה.

מדוע "גונן על הילד"? על שום הפגיעה בזכויות האדם של התינוק

ברית מילה היא ניתוח כירורגי של כריתת רקמה המבוצע בתינוק בריא שלא לצורך רפואי. שלוש פגיעות פוגעת כריתת רקמת העורלה בתינוק: ראשית, היא גורמת לתינוק כאב – בין אם במהלך הניתוח ובין אם בתהליך ההחלמה ממנו. שנית, מסירת התינוק הבריא לניתוח כריתת העורלה חושפת אותו לסיכונים הן בטווח המיידי והן בגיל מאוחר יותר. שלישית, כיוון שרקמת העורלה היא רקמה בריאה וחיונית, כריתתה גורמת נזק גופני בלתי הפיך לכל תינוק שעובר את הפרוצדורה. כל שלוש הפגיעות הללו (כאב, סיכון, נזק גופני) נעשות שלא לצורך רפואי.

לכל אדם מוקנית הזכות הטבעית שלא יכאיבו לו, שלא יעמידו את בריאותו בסכנה, ובוודאי שלא יכרתו מגופו רקמות בריאות בלי שקיים לכך צורך רפואי. גם תינוק זכאי, ככל אדם, להגנה זו, על אף שהוא אינו יודע לדבר ולבטא במילים את רצונותיו.

הכנסת, בחוקקה את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, קבעה שתי הוראות יסוד הבאות להגן על האדם (לרבות תינוקות):

– אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם.

– כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו.

ארגוני רופאים בכל העולם שנדרשו לסוגיית המילה קובעים בצורה חד-משמעית, לאחר בדיקה של כל המחקרים בנושא, שאין הצדקה רפואית לכריתת עורלה שגרתית. חשוב להדגיש כי כריתת רקמה בריאה באופן גורף לאוכלוסייה שלמה של תינוקות בריאים בימיהם הראשונים לחיים כאקט של רפואה מונעת כביכול אין לה שום מקבילה בעולם הרפואה והיא פסולה מבחינה אתית, שכן היא מנוגדת לכלל הראשון של האתיקה הרפואית שאומר First Do No Harm (מעל לכל, אל תגרום נזק).

לכן, ברית מילה, המשנה כירורגית את איבר מינו של התינוק הזכר באמצעות כריתת רקמה בריאה ממנו וחושפת אותו לכאב, לסיבוכים ולנזקים של הניתוח ללא הצדקה רפואית, מהווה פגיעה בזכויות האדם הבסיסיות שלו לביטחון ולשלמות הגוף.

קבלת החלטה מושכלת

לפני ביצוע הליך בלתי הפיך של כריתת רקמה בריאה וחיונית מאיבר מינו של ילדכם, קראו וקבלו החלטה ממקום של ידע. למדו על תפקיד העורלה, על הליך המילה, ועל הסיכונים והנזקים של כריתת העורלה בטווח המיידי והארוך.

אם מקנן בכם החשש החברתי, צרו קשר עם קה"ל – קבוצה של הורים לילדים לא נימולים (http://www.kahal.org) , כדי לשמוע על חוויותיהם ונסיונם האישי של מי שמגדלים בישראל ילדים לא נימולים.

בהצלחה,

ערן שדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *